Kava je zdrava: Vse o kofeinu

0
21

Ste odvisni od kave? Za vas imamo dobro novico. V zadnjih nekaj letih smo večkrat slišali besede »kava nam škoduje in se ji je bolje odreči«, vendar je resnica daleč od tega. Kava vsebuje kofein, ki ima ogromno koristi za naše zdravje, vendar ga je potrebno uporabljati »po pameti« in z njim nikakor ne pretiravati. Zakaj je kofein zdrav in koliko kofeina je preveč kofeina, preverite v prispevku!

Kava je eden izmed glavnih virov kofeina. Govorimo o grenki snovi, prisotni v več kot 60 rastlinskih vrstah, kar je zgolj »stroga definicija kofeina«, ki ga večina pozna kot snov, ki nas zjutraj prebudi in nam daje moč za pričetek dneva. Kofein je psihoaktivni stimulans, ki vpliva na naš centralni živčni sistem in nas tako napolni z energijo.

Po zaužitju kofein vstopi v naš krvni obtok, najvišji vrh doseže 15 minut po zaužitju, kasneje pa nadzor nad njim prevzamejo jetra, katerih naloga je, da ga odstranijo iz telesa.

Zagotovo poznate nekoga, ki mora popiti ogromne količine kave, da sploh lahko prične dan. Na kliniki Mayo so ugotovili, da je zaužitje 400 mg kofeina dnevno varno, če ga zaužije zdrava, odrasla oseba. 400 mg kofeina vsebujejo 4 skodelice kave, vendar je to odvisno od vrste kave. Pomembno je, da stvar raziščemo in poskušamo izbrskati podatek o tem, koliko kofeina vsebuje naša najljubša kava.

Kava ni edini vir kofeina

Večina zeliščnih čajev ne vsebuje kofeina. Na drugi strani imamo zeleni čaj, katerega skodelica vsebuje 25 – 29 mg kofeina in črni čaj, katerega skodelica vsebuje 25 – 48 g kofeina. V primerjavi s kavo je to zelo majhna vrednost.

Z naravno vsebnostjo kofeina se ponaša tudi temna čokolada.

Minimalne količine kofeina lahko vsebuje čokoladni sladoled, nekaj več pa jih vsebujejo energijski napitki in Coca-Cola.

Kofein lahko vsebujejo tudi nekatera zdravila za lajšanje glavobolov, največkrat v kombinaciji z drugimi aktivnimi sestavinami.

Ko nam na pomoč priskoči kofein…

Ljudje pogosto govorimo o pitju kave kot o slabi razvadi. Še enkrat poudarjamo – kava ni nezdrava, v kolikor jo uživamo v primernih količinah. Drži, da kava vsebuje tudi klorogensko kislino in antioksidante, vendar je za njene zdravilne učinke odgovoren prav kofein.

Najbolj zdrav način za uživanje kofeina je uživanje črne kave z mlekom (obvezno brez sladkorja).

Z vami bomo delili nekaj izsledkov študij:

  • Kofein izboljšuje zdravje možganov. Kofein lahko okrepi spomin, zlasti dolgoročnega.
  • Zaščiti srce in ožilje. Ljudje, ki popijejo 2-3 skodelice kave dnevno, zmanjšajo tveganje za nastanek bolezni srca in ožilja, ki so pogost vzrok smrti. Zmanjša se tudi tveganje za razvoj možganske kapi.
  • Spodbuja pri telesni aktivnosti. Ko se kofein razgrajuje, se spremeni v nekaj spojin, ki vplivajo na pretok krvi, izgorevanje maščob in kapaciteto kisika. Uživanje manjše skodelice kave pred odhodom v fitnes ali pred gibanjem na prostem (še posebej zjutraj) nam pomaga, da se počutimo polni energije in pripravljeni na izzive.
  • Ščiti pred nastankom raka. Redno uživanje kave v normalnih količinah povezujemo z 18% manjšim tveganjem za razvoj raka. Priporoča se uživanje 3-4 skodelic kave dnevno. Vrste raka, pred katerimi nas lahko zaščiti kofein, so: rak endometrija,  melanom, kožni rak, ki ni melanom in rak na jetrih. Kava je bogata z antiinflamatornimi antioksidanti, antioksidativne lastnosti pa ima tudi kofein.
  • Zmanjšuje tveganje za nastanek sladkorne bolezni. Če popijemo 1,5 skodelice kave dnevno, lahko zmanjšamo tveganje za razvoj sladkorne bolezni tipa 2 za 11%. Če pa dnevno popijemo 2 skodelici kave, lahko celo povečamo tveganje za nastanek sladkorne bolezni za 17%. Poleg uživanja kave v manjših količinah je potrebna sprememba življenjskega sloga – nadzorovati moramo telesno težo in ostati fizično aktivni.
  • Upočasni ali prepreči nastanek demence. V raziskavah niso mogli ugotoviti, ali lahko uživanje kave zmanjša tveganje za nastanek Alzheimerjeve bolezni, ugotovili pa so, da ima kava oziroma kofein v njej pozitiven učinek na kognitivne sposobnosti posameznika. Ljudje, pri katerih se je razvila demenca, so imeli v krvi 51% nižjo vrednost kofeina. Idealna količina zaužite kave v ta namen je 3 skodelice dnevno.
  • Zaščiti nas pred depresijo. V eni izmed raziskav je bilo ugotovljeno, da ženske, ki kavo redno uživajo že 10 let, niso razvile simptomov depresije. Če dnevno zaužijemo 2-3 skodelice kave dnevno, zmanjšamo tveganje za nastanek depresije za 15%. Kofein spodbuja dobro počutje in nas napolni z energijo, prav tako pa igra pomembno vlogo pri sproščanju kemikalij, kot sta dopamin in serotonin, ki prispevata k občutkom sreče.

Si danes še niste privoščili kave? Po prebiranju tega prispevka si jo zagotovo boste!

(Povzetek članka po: https://www.everydayhealth.com/diet-nutrition/diet/caffeine-health-benefits-risks-sources/)

Share on Facebook0
SHARE

Dodaj odgovor

Please enter your comment!
Please enter your name here