Kaj veste o L-karnitinu?

0
632

L-karnitin je aminokislina. Opravlja tri zelo pomembne funkcije, ki v prvi vrsti izboljšujejo sposobnost športnikov.

 

  1. L-karnitin sodi med hranila. Je kot avtobus – maščobne kisline iz krvi prevaža v celične mitohondrije, ki proizvajajo energijo. Če želimo uporabiti maščobe kot gorivo, moramo uživati L-karnitin.
  2. L-karnitin pomaga izboljšati vzdržljivost tako, da zavira kopičenje mlečne kisline, ki je eden izmed glavnih vzrokov za utrujenost.
  3. Dokazano je, da L-karnitin zmanjšuje kopičenje presnovnih odpadkov med vadbo, s čimer krepi relaksacijo mišic po vadbi.

 

V zadnjem času je bilo  v novicah opaziti negativno mnenje o L-karnitinu.  V spletni reviji Nature Medicine je bila objavljena študija, v kateri naj bi sklepali, da oralno zaužit L-karnitin presnavljajo črevesne bakterije, pri čemer proizvajajo snov, imenovano trimetilamin (TMA). Le-ta se presnovi v trimetilamin dušikovega oksida (TMAO), ki preprečuje izločanje odvečnega holesterola. Holesterol vstopi v arterije in povzroči bolezni srca in ožilja. Sliši se grozno, kajne? Toda ali to pomeni, da prehranska dopolnila z L-karnitinom ogrožajo naše zdravje? V nadaljevanju članka vam bomo natančneje predstavili L-karnitin.

 

V mislih imejmo aksiom: Če je malo dobro, veliko ni nujno najboljša izbira. Tudi osnovne snovi, nujno potrebne za življenje, lahko v prevelikem odmerku vodijo v stanja, ki ogrožajo življenje. Kot primer vzemimo vodo, natrij in ogljikove hidrate.

 

  • Dehidracija nas lahko ubije, smrtno nevaren pa je lahko tudi prevelik odmerek vode, ki privede do zastrupitve.
  • Premajhna količina natrija (hiponatriemija) v organizmu predstavlja smrtno nevarno situacijo. Prevelika količina natrija (hipernatriemija) lahko ima usodne posledice.
  • Preveč sladkorja ali ogljikovih hidratov povezujejo z razvojem sladkorne bolezni. Kadar je vrednost glukoze v krvi prekomerna, je uživanje ogljikovih hidratov med vadbo varno in priporočljivo.

 

L-karnitin je naravna snov, ki jo najdemo v prehrani, vendar pa ni bistveno hranilo; telo ga lahko prideluje iz aminokislin lizina in metionina. Raziskave kažejo, da so vrednosti L-karnitina osiromašene predvsem med vadbo, tudi med zmerno vadbo. Objavljene študije o športnikih potrjujejo, da prehranska dopolnila z L-karnitinom izboljšujejo učinkovitost vadbe.

 

Športniki imajo večje potrebe po L-karnitinu, zato vrednosti, proizvedene v telesu pogosto ne zadostujejo. Še posebej pomemben je v času intenzivne vadbe, saj lahko pripomore k zmanjšanju nastajanja mlečne kisline in poveča maksimalno delovno moč. Prav tako lahko ohrani raven glikogena v mišicah med vadbo. Kot so poročali v večini raziskav, povečanje maksimalne porabe kisika in znižanje respiratornega količnika kažeta, da ima prehransko dopolnilo L-karnitin potencial za spodbujanje lipidnega metabolizma (izraba maščobnih kislin kot gorivo). Prav tako zmanjšuje škodljive učinke hipoksije (nizka raven kisika). Vlogo ima tudi pri zmanjševanju poškodb celic in ugodno vpliva na stres po vadbi. Poleg koristnih učinkov za možgane, telesno sestavo in mitohondrijsko zdravje je L-karnitin bistvenega pomena za zdravje srca.

 

Poudariti moramo, da so se v zgoraj omenjenih študijah uporabljale večje količine L-karnitina daljši čas. Odmerki 0,5 g in 1,0 g trikrat dnevno niso  pokazali povečanih vrednosti TMAO.

 

Športniki lahko brezskrbno uporabljajo dopolnila L-karnitina. Priporočen dnevni odmerek je do 2 g dnevno. Odrasle osebe, ki se ne ukvarjajo s športom in uživajo meso ne potrebujejo dopolnil L-karnitina. Meso namreč prispeva k povečani proizvodnji L-karnitina v telesu.

(Povzetek članka po: http://www.hammernutrition.com/knowledge/l-carnitine-is-it-good-or-bad-for-your-heart.17139.html?sect=blog-section)

SHARE

Dodaj odgovor