Biotin – telo ga potrebuje tudi med nosečnostjo

0
392

Biotin poznamo tudi pod imenoma vitamin H in vitamin B7. Je v vodi topen vitamin, katerega naloga je pomoč telesu pri presnovi maščob, ogljikovih hidratov in beljakovin. Ker v vodi topni vitamini niso shranjeni v telesu, moramo dnevne potrebe po biotinu zadovoljiti s pomočjo prehrane. Naše celice ga ne morejo sintetizirati, drži pa, da ga v majhnih količinah proizvajajo nekatere bakterije v našem telesu. Prinaša ogromno koristi za lase in kožo, pomemben pa je tudi v obdobju nosečnosti.

Kaj je biotin?

Biotin je za naše telo izjemno pomembno hranilo, vendar pa ob uživanju uravnotežene prehrane redko pride do njegovega pomanjkanja. Je koencim encima karboksilaze, ki je pomemben za sintetiziranje maščobnih kislin, aminokislin izolevcina in valina ter za generiranje glukoze.

Biotin za zdravo nosečnost

Blago pomanjkanje biotina je pogost pojav v obdobju nosečnosti. Stanje je nevarno, ker lahko povzroči nenormalen razvoj ploda. Med nosečnostjo se priporoča jemanje folne kisline, če pa poleg folne kisline jemljemo tudi biotin, zmanjšamo tveganje za nenormalen razvoj ploda. Danes so na trgu na voljo številni prehranski dodatki, ki vsebujejo kombinacijo folne kisline in biotina.

Nohti, lasje in koža

Obstajajo dokazi, da lahko biotin izboljša trdnost in prožnost nohtov, obenem pa vpliva tudi na zdrave lase in kožo. Ena izmed študij je bila izvedena že leta 1989, v njej pa so raziskovalci  ugotovili, da je dopolnjevanje z 2,5 mg biotina dnevno v obdobju 5 mesecev za kar 91% izboljšalo stanje nohtov pri 45 bolnikih.

Leta 2015 je bila opravljena raziskava, v kateri so poskušali raziskovalci ugotoviti povezavo med biotinom in zdravjem las. V raziskavi so sodelovale ženske, ki so imele težave z redčenjem las. Po 90-dnevnem rednem jemanju prehranskih dopolnil z vsebnostjo biotina so ženske opazile, da njihovi lasje postajajo močnejši in gostejši.

Biotin in raven sladkorja v krvi

V več študijah so raziskovalci poskušali ugotoviti povezavo med biotinom in glukozo v krvi. Predhodne raziskave so namreč pokazale, da bi lahko biotin pripomogel k zmanjšanju ravni glukoze v krvi. V eni izmed novejših študij so sodelovali bolniki s sladkorno boleznijo tipa 1 in 2, rezultati pa naj bi bili obetavni. Biotin naj bi stimuliral izločanje inzulina iz trebušne slinavke in tako posledično vplival tudi na znižanje ravni glukoze v krvi.

Biotin in nevropatija

Nevropatija je skupno ime za okvare živčevja pri bolnikih s sladkorno boleznijo. Sodeč po raziskavah naj bi biotin zmanjševal poškodbe živcev pri sladkornih bolnikih. Pozitivne učinke biotina na nevropatijo so raziskovalci opazili že v eni izmed raziskav, ki je bila opravljena leta 1990. Biotin je namreč nujno potreben za aktivnost piruvat karboksilaze. Brez nje se lahko pojavijo visoke ravni piruvata in aspartata, kar lahko negativno vpliva na živce.

Biotin za zdravljenje multiple skleroze?

Ena izmed študij je pokazala, da lahko terapija z visokimi odmerki biotina izboljša simptome multiple skleroze, avtoimunske bolezni, ki prizadene živčni sistem in tako povzroči oslabelost mišic ter številne druge težave. Rezultati raziskave iz leta 2016 kažejo, da je uživanje biotina z namenom lajšanja simptomov multiple skleroze varno.

Pomanjkanje biotina

Omenili smo, da je pomanjkanje biotina dokaj redek pojav, saj je biotin na voljo v večini živil, sintetizirajo pa ga lahko tudi »dobre« bakterije v našem črevesju. Znaki pomanjkanja biotina vključujejo:

  • Izpadanje ali izgubo las,
  • kožne izpuščaje,
  • letargijo,
  • depresijo,
  • halucinacije,
  • otrplost v rokah in nogah,
  • izgubo nadzora nad telesnimi gibi,
  • slabše delovanje imunskega sistema,
  • povečano tveganje za bakterijske in glivične okužbe.

Pomanjkanje se najpogosteje pojavi pri:

  • Ženskah v obdobju nosečnosti,
  • bolnikih, ki prejemajo intravenozno terapijo dalj časa,
  • dojenčkih,
  • bolnikih z zmanjšano absorpcijo biotina zaradi vnetne črevesne bolezni.

Priporočen dnevni vnos

Priporočen dnevni vnos biotina v telo ne obstaja, zato je potrebno odmerek prilagoditi posamezniku, glede na starost in namen jemanja. Idealen dnevni odmerek za odrasle ljudi in starejše od 19 let naj bi bil 30 mikrogramov.

Prehranski viri biotina

Hrana bi morala biti prva in glavna izbira pri zadovoljevanju potreb našega telesa po biotinu, saj se biotin iz prehrane hitreje absorbira. Vsebujejo ga:

  • Kuhana cela jajca,
  • sladki krompir,
  • pekovski kvas,
  • pšenični otrobi,
  • meso,
  • ostrige.

V katerih primerih se priporoča jemanje prehranskega dopolnila z biotinom?

Prehranska dopolnila z biotinom so pogosto kombinirana z vitamini B ali pa so na voljo v obliki multivitaminskega prehranskega dopolnila. Jemanje se priporoča ljudem, ki se soočajo z:

  • Izgubo las,
  • krhkimi nohti,
  • seboroičnim dermatitisom (izjemno pogosta težava pri dojenčkih),
  • sladkorno boleznijo,
  • blago depresijo.

Najbolje je, da se osredotočimo na izbiranje živil, ki vsebujejo biotin, v primeru večje potrebe po biotinu pa je pametno poseči tudi po prehranskem dopolnilu.

 

(Povzetek članka po: https://www.medicalnewstoday.com/articles/287720.php)

SHARE

Dodaj odgovor