Artičoka ima številne koristi za zdravje!

0
1093

Le zakaj ne bi marali artičok? Izjemen okus, ki se razteza od listov pa vse tja do srca te čudovite zelenjave vas bo naravnost očaral. Mnogi med nami se ne zavedamo, da so artičoke prave elektrarne hranilnih snovi in da  imajo številne koristi za zdravje. Čas je, da jih začnete vključevati v vašo prehrano. Zakaj? V nadaljevanju vam bomo predstavili 12 razlogov.

 

  • Antioksidanti. Artičoke so superhrana – v pravem pomenu besede. Fitonutrienti v artičokah vsebujejo velike količine antioksidantov. Leta 2006 je ameriško ministrstvo za kmetijstvo izvedlo študijo, ki je bila pozneje objavljena v American Journal of Clinical Nutrition. V njej so ugotovili, da porcija artičok vsebuje več antioksidantov kot rdeče vino, temna čokolada in borovnice. Antocianini, kvercetin, rutin, in še veliko drugih antioksidantov, ki jih vsebujejo sveže artičoke ponujajo številne koristi za zdravje, od preprečevanja raka do zaščite pred razvojem bolezni srca.
  • Prehranske vlaknine. Prehranske smernice iz leta 2005 priporočajo, da je potrebno dnevno v organizem vnesti 30 do 38 g vlaknin (ženske med 21 in 25 g ). Povprečni Američan vnese približno polovico priporočene količine, zato je za Ameriko značilno povečano tveganje za razvoj bolezni srca in črevesja. Artičoka, ki tehta približno 120 g vsebuje 10,3 g vlaknin. Vlaknine imajo pozitiven vpliv na izboljšanje delovanja prebavnega sistema.
  • Izboljšanje prebave. Nemški zdravniki že vrsto let priporočajo uporabo izvlečka artičokinih listov kot nežno zdravilo za prebavne in želodčne težave. To lahko pripišemo spojini, imenovani »cynarin«, za katero se je izkazalo, da povečuje proizvodnjo žolča, pomaga pri prehajanju živil skozi črevesje in zmanjšuje občutek napihnjenosti. Dejstvo je, da je študija, v kateri je sodelovalo 247 posameznikov pokazala, da je 86% testirancev poročalo o zmanjšanju težav, povezanih z vetrovi in napenjanjem. V študiji so uporabljali izvleček artičokinih listov. V artičokah najdemo tudi prebiotik, imenovan »inulin«. Prebiotiki povečujejo delež probiotikov ali »dobrih bakterij« v črevesju.
  • Holesterol. V študiji iz leta 2001, v kateri je sodelovalo 143 bolnikov, ki trpijo zaradi visokih ravni celokupnega holesterola v krvi, so testirancem dajali 1800 mg izvlečka listov artičoke dnevno v obdobju šestih tednov. V primerjavi s placebom je uporaba izvlečka artičokinih listov pripomogla k zmanjšanju okoli 20% slabega LDL holesterola in 18% celokupnega holesterola v krvi. Prehranska dopolnila, ki temeljijo na artičoki so brez stranskih učinkov, zato bi morali z njimi nadomestiti zdravila za zniževanje holesterola v krvi.
  1. Kognitivne funkcije. Artičoke zagotavljajo okoli 12% priporočenega dnevnega vnosa vitamina K. Ta vitamin nas ščiti  pred nevronskimi poškodbami in degeneracijo, s čimer bi lahko zavirali nastanek kognitivnih bolezni, kot sta demenca in Alzheimerjeva bolezen pri starejših posameznikih. Diete,  ki vsebujejo veliko vitamina K, dokazano izboljšajo kognitivne funkcije pri starejših ljudeh.
  2. Jetra. Izvlečke iz listov in stebla artičok so včasih uporabljali za ohranjanje zdravja jeter. Artičoke imajo lastnosti, s katerimi lahko ščitijo jetra in zmanjšujejo nivo maščob v krvi.
  3. Preprečevanje raka. V tej točki moramo ponovno omeniti visoko vsebnost antioksidantov v artičokah. Antioksidanti namreč uničujejo proste radikale, ki v telesu sprožijo številne bolezni. Artičoke pa imajo tudi druge lastnosti, ki jih lahko povežemo s preprečevanjem nastanka raka. Rutin, kvercetin in galna kislina zavirajo apopotozo (celično smrt) in preprečujejo razmnoževanje celic, ki bi sicer privedle do razvoja rakastih obolenj. Izvleček iz artičokinih listov je učinkovit predvsem pri preprečevanju in zdravljenju raka na prostati.
  4. Folna kislina. Artičoke zagotavljajo približno 107 mikrogramov folne kisline na porcijo, več kot četrtino dnevne priporočene količine, ki znaša  400 mikrogramov. Ženske, ki so noseče ali poskušajo  zanositi, morajo uživati več folne kisline, saj je le –ta ključnega pomena pri preprečevanju napak nevralne cevi pri razvoju zarodkov, kakor tudi pri povečanju plodnosti pri moških in ženskah. Poleg tega je folna kislina povezana s preprečevanjem drugih zapletov, ki se lahko pojavijo med nosečnostjo in porodom, vključno s preeklampsijo, razcepom ustnic in prirojenimi srčnimi napakami. Artičoke so odličen dodatek k prehrani nosečnice ali doječe matere.
  5. Krvni pritisk. Živila z veliko kalija, kot so banane, sladki krompir in seveda artičoke, pomagajo ohranjati zdravo ravnovesje elektrolitov v telesu. Uživanje veliko kalija in magnezija je bistvenega pomena za izravnavo morebitnih škodljivih posledic uživanja prevelikih količin natrija in lahko pomaga preprečiti hipertenzijo ali visok krvni tlak.
  6. Zdrave kosti. Še ena zanimiva prednost vitamina K je vloga, ki jo ima pri tvorbi kosti in splošni podpori pri zdravju kosti. Artičoke vsebujejo tudi vitamin C, ki neposredno sodeluje pri tvorbi kolagena. Kolagen je bistvenega pomena za zdravje naše kože, kosti in vezivnega tkiva.
  7. Presnova. Artičoke vsebujejo mangan, ki se uporablja pri presnovi holesterola, aminokislin in maščobnih kislin.
  8. Zaščita pred prostimi radikali. Številni okoljski dejavniki lahko povzročijo oksidacijo naših celic, ki vodi do poškodb celic, kar lahko ogrozi sposobnost telesa, da se zaščiti pred boleznimi. Artičoke vsebujejo sestavine, ki lahko nevtralizirajo proste radikale in druge okoljske toksine še preden ti povzročijo veliko škodo v telesu.

(Povzetek članka po: http://www.oceanmist.com/artichokes/12-unexpected-artichoke-health-benefits/)

Dodaj odgovor