Apetit (pomanjkanje ali preveliki apetit)

0
1077

Kaj je pomanjkanje apetita oziroma preveliki apetit?

Pomanjkanje apetita in preveliki apetit sama po sebi ne predstavljata bolezni, temveč gre za simptoma, ki se lahko pojavita pri mnogih boleznih.

Pomanjkanje apetita je normalen pojav pri starejših ljudeh, ki običajno ne predstavlja zdravstvene težave, vendar je lahko kljub temu nevaren.

Pojavita se lahko tudi osebnostnih motnjah, kot je anksioznost. Če ima oseba anksiozno motnjo, bodo kmalu nastopile tudi težave z apetitom.

Obe situaciji sta lahko izjemno nevarni, saj lahko vodita v hiranje (tudi anoreksijo in bulimijo) ali debelost. Ker sta lahko znaka resne bolezni, je potrebno nemudoma poiskati zdravniško pomoč.

Simptomi (kako ju prepoznamo):

Pomanjkanje apetita spremlja zavračanje hrane, v primeru uživanja hrane pa se lahko oseba zelo slabo počuti in se sooča z bolečinami v trebuhu. Preveliki apetit prepoznamo po uživanju pretiranih količin hrane. Osebo lahko zaradi obsojanja drugih hrano uživa tudi skrivoma.

Pogost simptom pomanjkanja apetita je izguba telesne teže in utrujen, nezdrav videz. Pri prevelikem apetitu lahko pride do nenadnega porasta telesne teže in nezadovoljstva z lastno samopodobo. Pri obeh težavah se lahko pojavi tudi pomanjkanje energije.

Zdravljenje:

Če imamo težave z apetitom, je najbolje obiskati zdravnika, ki bo s pomočjo anamneze in fizičnega pregleda poskušal ugotoviti vzrok za težave. Prav tako lahko veliko storimo tudi sami:

  • Uživajmo pravo hrano ob pravem času,
  • hrano uživajmo večkrat dnevno v majhnih količinah,
  • pri prevelikem apetitu se izogibamo nakupov sladkarij in prigrizkov ter poskušamo izbirati zdravo hrano,
  • pri pomanjkanju apetita si lahko nastavimo opomnike ob času, ko moramo zaužiti obrok,
  • če so težave z apetitom posledica anksiozne motnje ali druge bolezni je potrebno redno uživanje predpisanih zdravil,
  • če pripravljamo hrano za osebo s pomanjkanjem apetita poskusimo pripraviti takšno hrano, ki jo ima oseba rada.

Rastline kot naravna pomoč:

  • Zeleni čaj in sladka paprika nam lahko pomagata pri povečanem apetitu. Bioaktivne spojine, ki jih najdemo v kapsaicinu, povečajo občutek sitosti oziroma polnosti. Enako velja tudi za zeleni čaj.
  • Indijski trpotec vsebuje velike količine vlaknin, ki zmanjšujejo apetit in spodbujajo občutek sitosti.
  • Rumeni svišč ali košutnik tradicionalni zdravilci uporabljajo za pripravo tonika za zdravljenje slabega apetita, prebavnih težav in anoreksije. Grenke kemikalije v košutniku spodbujajo proizvodnjo sline, želodčne kisline in žolča, s čemer spodbujajo apetit.
  • Navadna tavžentroža se prav tako uporablja za pripravo grenkega tonika, ki spodbuja proizvodnjo želodčnih sokov in s tem apetit. Če se oseba sooča z anoreksijo, lahko v kombinaciji s tavžentrožo uživa tudi kamilico.

Preventiva:
Odvisno od težave (prevelik ali premajhen apetit) lahko poskusimo z:

  • izogibanjem kuhanja hrane z močnim vonjem (cvetača, ribe),
  • uživanjem večjega števila manjših obrokov,
  • redno telesno vadbo,
  • uživanjem hrane, ki zavira ali spodbuja apetit,
  • uživanjem zadostnih količin vode,
  • izogibanjem uporabi začimb,
  • zagotavljanjem zadostne količine spanja.

Nenazadnje je potrebno tudi redno spremljanje telesne teže, saj lahko tako spremembe opazimo hitreje. Tehtamo se enkrat tedensko zjutraj na tešče. Vodimo lahko tudi dnevnik telesne teže.

SHARE

Dodaj odgovor